Genf
Edition 2017
Edition 2017
Für die Schweizer Tanztage, die alle zwei Jahre in einer anderen Schweizer Stadt stattfinden, hat die fünfköpfige Fachjury, ein Jahr lang die nationale Tanzszene gesichtet. Von den 140 Produktionen, wurden 19 Arbeiten ausgewählt, die vom 1. bis 4. Februar 2017 in Genf präsentiert werden. In Genf haben sich 12 Theater speziell für diesen Anlass als Verein zusammengeschlossen, um gemeinsam mit Reso – Tanznetzwerk Schweiz das Schweizer Tanzschaffen zu unterstützen.
Die der Öffentlichkeit zugänglichen Schweizer Tanztage richten sich an Fachleute, Veranstalter und Journalisten aus der Schweiz und dem Ausland. Die Plattform bietet einen Überblick über die jüngsten Entwicklungen in der Schweizer Tanzszene. Für die Künstler bieten die Tanztage die Gelegenheit, ihre Arbeiten unter optimalen Bedingungen zu präsentieren und die notwendigen Kontakte für die Entwicklung und Verbreitung ihrer Werke zu knüpfen.
La Ribot, Mona De Weerdt, Joëlle Smadja, Patrick Müller, Claude Ratzé
adc (Association pour la Danse Contemporaine), Festival Antigel, TU – Théâtre de l’Usine, Théâtre du Loup, Théâtre du Grütli, Théâtre du Galpon, Théâtre Forum Meyrin, Service culturel de Vernier und Reso - Tanznetzwerk Schweiz.
Théâtre Am Stram Gram, Théâtre Pitoëff, Salle du Faubourg, Palladium, Casino Théâtre, Point favre und Théâtre du Centre des arts de l’Ecole Internationale de Genève.
16.12.16, Le Courrier, La danse en effervescence, Cécile Dalla Torre PDF
16.12.16, Le Courrier, L’histoire continue de s’écrire, Cécile Dalla Torre PDF
22.01.17, Le Matin, La danse à dévorer du regard, Mireille Descombes PDF
25.01.2017, Les nouvelles.ch, La fluidité du mouvement, Vanesa Dacuña Rodriguez et Anastassia Issakova PDF
25.01.2017, Trajectoire.ch, Espace, chorés et 3D… signés Gilles Jobin PDF
30.01.2017, Tribune de Genève, Genève, plate-forme suisse du mouvement, Katia Berger PDF
1.02.17, Tribune de Genève, Genève, ville de danse !, Jean-François Mabut PDF
2.02.17, Tribune de Genève, Cindy Van Acker brise les digues, Katia Berger PDF
3.02.17, Le Temps, Le grand bal des chorégraphes, Alexandre Demidoff PDF
2.02.17, Le Temps, L’ode maritime sublime de Cindy Van Acker, Alexandre Demidoff PDF
3.02.17, Le Temps, Comment Genève s’est mise à chérir la danse, Alexandre Demidoff PDF
3.02.17, Le Monde, Montée de sève chorégraphique à Genève, Rosita Boisseau PDF
3.02.17, Tribune de Genève, Lea Moro dilate l’instant, Katia Berger PDF
3.02.17, Le Courrier, Gabor Varga. Fonceur sans borne, Cécile Dalla Torre PDF
4.02.17, Le Temps, Video, La danse contemporaine racontée en image, Alexandre Demidoff VIDEO
6.02.17, Tribune de Genève, Huit stations pour un chemin de croix érotique, Katia Berger PDF
7.02.17, Le Courrier, Danser la contestation, Cécile Dalla Torre PDF
6.02.17, SRF 2 Radio, Kultur Kompakt, Maya Künzler, ab Minute 5:26 PODCAST
21.02.17, Danser canal historique, Genève, capitale de danse, Gérard Mayen PDF
22.02.17, Suíça propõe programa de intercâmbio cultural com a América Latina - Cultura - Estadão, Helena Katz PDF
23.02.17, I/O Gazette, La Suisse prend position, Marie Sorbier PDF
6.03.17, ballroom, Voyage en Suisse PDF
7.03.17, SRF Kultur, Journalismus im Wandel - Traumberuf Kritikerin? Nein, danke., Julia Voegelin PODCAST
10.03.17, Magazin tanz, La Ribot & Fleischlin/Meser, Arnd Wesemann PDF
06.04.17, Revista Revol Brazil, Swiss Dance Days 2017, Maria Lavandera, VIDEO
01.05.17, Magazin tanz, Thomas Hauert, Lilo Weber PDF
Schick / Gremaud / Pavillon
La Ribot
Lea Moro
József Trefeli und Gábor Varga
Cindy Van Acker et le Ballet du Grand Théâtre de Genève
Foofwa d’Imobilité / Neopost Foofwa
Beatrice Fleischlin und Anja Meser
ZOO/Thomas Hauert
Kaori Ito / Himé
They had not spoken for more than 10 years when, in 2012, Kaori Ito decided to contact her father, the sculptor Hiroshi Ito. Having roamed the world with her work, the dancer returned to Japan, which was still reeling from the devastating effects of the tsunami. She wanted only one thing: to recreate a meeting with her father. But how do you close the gulf that now separates them? Her answer: an artistic and human rapprochement. The father willingly accepts to take part in his daughter’s question-and-answer game: “Why are your sculptures so dark? Do you believe in ghosts?” While highly personal, these questions also touch on universal themes such as the transition from child to adult, and dislocation. The tenderness and refound sense of filial love expressed by these two artists in their shared dance is because in Japan words are not to be trusted.
Kaori Ito studied classical ballet in her native Tokyo before moving to the United States to continue her training. During her career she has worked with the likes of Philippe Découflé, Sidi Larbi Cherkaoui and James Thiérée. In 2008, she choreographed her first work, Noctiluque, inspired by Kafka’s Metamorphosis. In less than 10 years, she has become a leading light of the international contemporary dance scene. This versatile artist is also a talented video producer and is involved in a wide range of projects, notably for the stage.
Robot, l’amour éternel, 2017, 1 Performer, 10x10,5m, ca. 60 min
SoloS, 2009, 1 Performer, 10 x 10,5 m, 40 min.
Text, Regie, Choreografie Kaori Ito
Assistenz der Choreografie Gabriel Wong
Dramaturgie Julien Mages
Bühne Hiroshi Ito
Licht Arno Veyrat
Musik Joan Cambon
Maskenkonzept und oeil extérieur Erhard Stiefel
Kostüme Duc Siegenthaler (Haute École d'Art et de Design de Genève)
Coaching Schauspiel Jean-Yves Ruf
Coaching Stimme Alexis Gfeller
Begleitung Probe Chiharu Mamiya
Tonregie Adrien Maury, Bernard Lévejac et Jean-Marc Istria
Lichtregie Arno Veyrat, Pierre Montessuit, Carole China et Thomas Dupeyron
Produktion Améla Alihodzic (Playtime) et Thierry Tordjman (T&T Productions)
Diffusion Sarah Benoliel
Koproduktion adc - Association pour la Danse Contemporaine, Genève,le Théâtre Garonne scène européenne, Toulouse, le Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines – Scène nationale, les Théâtres de la Ville de Luxembourg. La Ménagerie de verre, Paris, le Lieu Unique – scène nationale de Nantes, le Klap Maison pour la danse, Marseille, l’Avant-Scène – scène conventionnée de Cognac, le Channel – scène nationale de Calais, la Filature – scène nationale de Mulhouse.
Unterstützung Stadt Genf, SSA (SSA für die choreografische Kreation), Pro Helvetia, La Loterie Romande, La Fondation Ernst Göhner, Direction régionale des affaires culturelles d'Île-de-France - Ministère de la Culture et de la Communication, La Fondation Sasakawa, Arcadi Île-de-France. Der Verein Himé erhält eine Unterstützung von der Stiftung BNP Paribas für alle seine Projekte.
Kontakt Améla Alihodzic, amela@playtime-prod.fr
Théâtre Forum Meyrin
Pl. des Cinq-Continents 1, 1217 Meyrin
Google Maps
Jasmine Morand / Cie Prototype Status
Lucie Tuma
Anne Delahaye und Nicolas Leresche / Cie de Genève
Ruth Childs / Scarlett’s
Tabea Martin
Adina Secretan / La Section Lopez
Nicole Seiler
Rudi van der Merwe
Gregory Stauffer / Le cabinet des curiosités
Gilles Jobin